Orka !!

Asså orka blogga ikväll... näe... har var och jobbat på butiken från 7.30 till 19.30... Ska precis börja se en film nu och sen nanna.

Paris kommer i morgon :)

Disneyland Dag 1 och 2 - Del 1

Eftersom vi var i Paris 7 hela dagar och varje dag var oerhört spännande och innehållsrika kommer jag att dela upp min resebloggning (som jag brukar). Gissar att det kommer bli minst 6-7 delar. Här är del 1:

Då ska vi se... vi tar det från början :) Vi for ner mot Stockholm redan måndag eftermiddag. Checkade in på Scandic Upplands Väsby runt 22-tiden och sov där en natt. på tisdagen for Henrik iväg på några timmars konferens, och hämtade sen upp oss strax efter 15 för att åka ut mot Märsta Långtidsparkering. Flyget var ½ tim försenat, så 18.30 lyfte vi mot PARIS ♥ Det tog 2 tim och 10 min att flyga. Alldeles perfekt i min smak. Landade på Orly Flygplats, och tog en taxi till hotellet, ca 30-40 min därifrån.

Checkade in, och la oss och sov ganska omgående. Det var ett jättebra hotell. Ett lägenhetshotell. Det var ett stort vardagsrum med bäddsoffa, tv, ett litet kök med både diskmaskin och micro, ett sovrum med en våningssäng, och ett till sovrum med en dubbelrum. Sen hade vi ett badrum med badkar och ett mindre rum med toalett.

Frukost

På morgonen därpå (onsdag) vaknade Henrik först av oss alla och smög iväg och köpte frukost åt oss. Tillbaks kom han med färska baguetter, jordgubbar och annat gott. Mmmmm... Det var väldigt billigt att handla mat i Paris. Alltså inte på restaurang utan i mataffär. Ca 100 m från hotellet låg ett super-duper-stort köpcenter, och i det fanns bla denna mega-stormarknad där vi handlade vår frukost varje dag.

Vi bestämde oss för att spendera vår första dag på Disneyland, och jag hade ju köpt biljetter hemifrån på nätet, så det kändes skönt. En sak som var såå perfekt, var att precis utanför hotellet så gick det gratisbussar till och från Disney, och dom gick typ en gång i kvarten, så det var bara att kliva på och åka när man kände för det.

Det tog drygt 5 minuter (!!!!) att åka med bussen från hotellet till Disneyland. SUPERBRA !!!

Framme på Disneyland var det myyyyycket folk, ändå var det inte högsäsong. Stod kanske i kö 30-40 minuter innan vi äntligen kom in. Och jag säger bara WOW. Disneyland är ju uppdelat i 2 parker, och denna första dag valde vi att tillbringa i "Disney Park".

Som ny på ett ställe vet man ju inte riktigt vart man ska börja, men vi kikade på kartan över parken och började gå. Första attraktionen var på en stor båt som gick som en liten rundtur. Det var uppbyggt som "vilda västern" typ. Hur häftigt som helst !

Här är båten vi åkte med.

Utsikt från båten

Ja vi visste ju inte vad allt var och vad för attraktioner det fanns, så vi bestämde oss bara för att traska vidare och beta av en efter en allt eftersom vi gick förbi något :) Direkt efter båtturen hamnade vi i ett spökhus där man åkte runt. Emmie tyckte det var jätteläskigt :) Vi fortsatte mot Indiana Jones-berg-och-dal-banan, som var sååååå häftig !! Den var en av de få attraktioner som gick utomhus, och den hade looping !!

Bild lånad från Google Earth

Sen fortsatte vi heeeeela dagen och kvällen. Asså det fanns så sjukt mycket att göra, och allt var så fantastiskt roligt. Jag som inte åkt karuseller på över 12 år - jag åkte ALLT !!!! Och det fanns verkligen något för ALLA. Jisses, man blev som barn på nytt. Och det var så himla familjeanpassat. Vi åkte allt tillsammans och alla hade grymt kul. T.o.m. Henrik som avskyr karuseller åkte ALLT. Ojojoj vad kul vi hade !!

Det blev självklart en hel del fikapauser och det fanns massa gott att välja mellan. Särskilt poppis var våfflor och pannkakor med Nutella, men vi smaskade även sockervadd, kanderade äpplen, glass och godis :)

Vädret var perfekt för en dag på Disney. Sol, moln och någon regnskur. Inte överdrivet mycket folk eller hutlöst långa köer. Vi slapp svettas och njöt istället i fulla drag.

Jag har tagit mängder av kort och tänkte bjuda på så många som möjligt. Här nedan fotade jag inne i en "sagovärld" som hette "Its a small world", som var det mest fantastiska sagoland jag sett. Man satt i en ganska stor båt och åkte runt bland dansande dockor och annat. Kärlekstunneln på Grönan och Sagoslottet på Liseberg är inte ens jämförbart med detta. Så otroligt vackert, fint och kul !!

Jag har även filmat små snuttar som jag ska lägga in i ett annat inlägg :)

Trots att vi tillbringade 12 timmar på Disneyland första dagen så var vi inte less för fem öre. Tiden gick så sjukt fort och vi hann inte med hälften av det vi ville. Tur jag köpte 3-dagar-biljetter !!

Vi åt på en hamburgerrestaurang och det var väl det enda man inte kan jubla över. Maten alltså. Tråkiga hamburgare och svindyrt. Men men, mätta i magen vart vi i alla fall, och man hade ju ingen tid att "slösa bort tid" på att äta - utan vi ville såklart göra så mycket som möjligt hela tiden.

Vi åkte dom coolaste, värsta och häftigaste berg-och-dalbanorna man kan tänka sig. Slår man ihop både Gröna Lunds och Lisebergs alla banor så kommer dom ändå inte i närheten av dessa. Vi dundrade iväg i kolsvart mörker, massor av loopings, sjukt snabba farter och så grymma upplevelser att det inte går att beskriva i ord. Det gick ju naturligtvis inte att fota när man åkte dom, så ni kan bara gissa hur häftigt det var :)

Aerosmiths egen berg-o-dal-bana :) GRYM !!!!!

Space Mountain... sjukt cool !!!!

Nu ska jag vila resten av kvällen. Har haft huvudvärk hele dan. Sovit för lite :/ Fortsätter min Parisbloggning i morgon.Och massa-massa-massa mer bilder kommer :) See ya '

Hemma nu´rå

Hemma bra - men borta bäst ♥ Så kan man beskriva hur jag känner det. Fast bara om jag får ha familjen med mig såklart. Vi kom hem mitt på dagen, men har haft fullt upp sen dess. For direkt till Samantha och hämta hem Allan - TACK igen Samantha !!!!!!! Och sen ett par timmar till butiken för att checka läget och prata lite. Allt var i sin ordning, men så är det när man har sån fantastisk personal som jag har ♥

Vid 16-tiden for vi och hämtade Mia hos världens snällaste Britt (svärmor) och sen hem till Hässjö. Har huuuur mycket tvätt som helst, och har bara orkar slänga i en maskin. Tog med oss mat hem, har faktiskt längtat efter Wok in Box *S* och sen har jag öppnat posten, typ 50 brev (läs räkningar!!) gått igenom mejlen (343 stycken) och grejat lite. Har INTE laddat över nå bilder än, men i morgon kommer jag börja med min Paris-bloggning :)

Det känns som vi varit borta jättelänge... men jag vet själv att det tar typ nån dag så är man in i gamla vanor och vardag igen. Tjejerna gick på gymnastikträning, det är ju onsdag, och nu ligger jag och Älsklingen på soffan - som vi brukar. Det längtade vi faktiskt lite efter båda två eftersom våra dagar i Paris varit väldigt intensiva och långa. Jag tog med mig nya Wallanderfilmen hem, och fastän klockan är mycket ska vi strax sätta på den och bara ligga och slappa.

Lite kort om maten då...min alltså ;) Har INTE skött mig utan ätit allt och lite till :) Färska baguetter, dricka, godis, chips, våfflor, pannkakor med nutella m.m. m.m. m.m. Vi ligger faktiskt och vräker i oss det sista nu, i morgon får det bli ordning och reda igen. Slut med allt götta och bli nyttiga igen *S* Men äre semester så är det. Skulle aldrig falla mig in att avstå från sånt jag vill ha när man är ledig, borta och myser. Godsaker hör semestern till.

Kan i alla fall avsöja att det inte blivit en droppe alkohol. Inte ens ett glas vin faktiskt. Henrik beställde in en öl till en middag, men thats it. Så 33 cl öl är den sammanlagda alkoholkonsumtionen hela veckan *haha*. Pensionärsvarning kanske, men so what - det är vi i ett nötskal :D

Nä, nu blire filmtajm. Återkommer som sagt i morgon.